WEB DATA: MAXIMAAL RENDEMENT MET PERSONALISATIE

Welkom in de digitale wereld! Termen als ‘big data’ en ‘internet of things’ vliegen je om de oren en het lijkt momenteel een hype om als organisatie te roepen met data bezig te zijn. Er wordt echter niet altijd goed nagedacht over de doelen van de datacollectie met als gevolg de opslag van veel data om ‘het maar te hebben’. De middelen zijn in huis zonder daar het maximale uit te halen.

In dit blog wil ik het hebben over de kansen die ondernemers laten liggen terwijl de data wel beschikbaar is. Bijna iedere organisatie verzamelt web data en maakt hier rapportages mee over bijvoorbeeld het aantal bezoeken, de hoeveelheid paginaweergaven of de herkomst van het bezoek. Dit is nuttige informatie om de vindbaarheid of gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren, maar dit zegt niets over de voorkeuren of gedragingen van individuen op de website.

Er is een efficiënte manier om hier wel inzicht in te krijgen: integreer de web data met de data in je CRM. Om de data uit de verschillende bronnen te matchen maken we gebruik van informatie die in beide bronnen aanwezig is, bijvoorbeeld een e-mailadres of telefoonnummer.

Een succesvolle integratie stelt ons onder meer in staat om te bepalen in welke fase van de klantreis een bezoeker van de website zich bevindt. Deze informatie kunnen we vervolgens weer gebruiken om de marketinginspanning te bepalen voor deze bezoeker. Doordat we veel informatie over de bezoeker hebben kunnen we de marketingactiviteiten ook uitgebreid personaliseren. Denk hierbij aan e-mails, inhoud van webpagina’s of advertenties via sociale media of zoekmachines.

Het is zelfs mogelijk om door middel van een score per bezoeker aan te tonen hoe waarschijnlijk het is dat deze persoon klaar is om een aankoop te doen. Dit zogenoemde lead engagement scoring stelt medewerkers in staat de juiste leads op het juiste moment na te bellen. Uiteindelijk zorgt een integratie van web data met je CRM dus voor efficiëntere bedrijfsvoering, goedkopere (want beter gerichte) marketing en betere conversies.

Wil je meer weten over de toepassingen of implementatie van een integratie? Neem dan contact met me op.

  • Frank Straetmans
    Frank Straetmans Digital Business Manager
Recent Posts