Wat is jouw online gezicht

Van 1974 tot begin 1999 en later vanaf 2006 publiceerde het weekblad Story een rubriek genaamd ‘Lieve Mona’. Mona was een alwetende vrouw die op iedere vraag of probleem wel een passend antwoord had. In werkelijkheid was het Loek Kessels-Brandt die de antwoorden schreef. Later vervulden ook Tineke de Nooy en Imca Marina deze functie. Iedere week kwamen er honderden brieven op de redactie van het weekblad binnen waarvan er enkele in de rubriek werden beantwoord. Gezien het grote aantal brieven dat wekelijks binnenkwam, hechtten de lezers veel waarde aan de mening van Mona. Het tijdschrift Story had in haar hoogtijdagen een oplage van maar liefst 700.000 exemplaren.

Toegegeven, Mona was in die tijd een begrip en ongetwijfeld voor velen een rots in de branding, maar hoe kijken wij anno 2013 aan tegen het gebruik van pseudoniemen op het internet?

Waarom een pseudoniem?

Een pseudoniem (Oudgrieks: ψευδώνυμον, letterlijk “valse naam”), alias (Latijn) of schuilnaam is de aangenomen naam van een of meerdere personen die duidelijk afwijkt van de corresponderende persoonsnaam of persoonsnamen. (Bron: Wikipedia)

Pseudoniemen waren en zijn onder schrijvers een bekende manier om anoniem te blijven. Het gebruik van pseudoniemen, of nicknames zoals deze ook wel eens worden genoemd, biedt vooral voor kwaadwillende een mogelijkheid om via een andere naam dan die van zichzelf schadelijke berichten te posten of om iemand zwart te maken.

Een pseudoniem staat dan ook niet altijd gelijk aan authenticiteit, mede vanwege het misbruik. Een niet-‘eigennaam’ roept vraagtekens op, vooral als de boodschap legitiem is. En zeg nu zelf, waarom anoniem blijven wanneer je juist succesvol wilt zijn als schrijver?

Het internet is ieders podium

Het grote gemeengoed van internet is de openheid. Internet is een platform waar iedereen zijn of haar mening kan uitdragen. Bedrijven en individuen liggen daardoor allemaal onder een vergrootglas. Een chauffeur die niet zo vriendelijk was tijdens het afleveren van de goederen of de telefoniste die de klant niet naar tevredenheid te woord stond. Met de komst van smartphones en social media staan dergelijke ergernissen vaak al binnen enkele seconden op internet. Kijk maar eens op Twitter naar de Nederlandse Spoorwegen (@NS_online). Dat bedrijf gaat nogal eens over de tong als mensen in een trein zitten die vertraging heeft. Het webcareteam van NS heeft er dagelijks de handen vol aan.

Nu is de NS een publiek bedrijf met duizenden kritische klanten. Maar hoe zit het met een bedrijf dat actief is in de B2B-markt? Draagt anonimiteit of het gebruik van pseudoniemen bij aan het bouwen van je imago?

Persoonlijk werkt beter

Professor dr. Peter Kerkhof is bijzonder hoogleraar customer media aan de Universiteit van Amsterdam en schreef in 2011 al over dit onderwerp: “Maak het persoonlijk, dan werkt het beter”. In één van zijn artikelen begint Kerkhof met de volgende woorden:

“Maak het persoonlijk, dan werkt het beter. Dat is kort gezegd wat wij in de meeste van onze onderzoeken naar communicatie in social media vinden. Een persoonlijke manier van communiceren (bv. door in de ik-vorm te schrijven) zorgt ervoor dat een bedrijf wordt ervaren als menselijker en als meer betrokken bij klanten. Dit draagt vervolgens bij aan de geloofwaardigheid van een bedrijf, los van wat er inhoudelijk gecommuniceerd wordt”

In zijn blog verwijst Professor dr. Peter Kerkhof tevens naar een onderzoek naar de geloofwaardigheid van docenten die met hun eigen naam twitteren in plaats van een pseudoniem of een bedrijfslogo te gebruiken.

In het onderzoek kregen drie groepen deelnemers een fictief twitteraccount te zien van een docent. Deelnemers in Groep 1 kregen alleen maar sociale tweets van de docent te zien (bv. over de hond, of over de dochter). Groep 2 kreeg een mix van sociale en inhoudelijke (vakgerelateerde) tweets te zien, Groep 3 kreeg alleen maar inhoudelijke tweets te zien. De ervaren geloofwaardigheid van de docent was hoger in de groep die alleen maar sociale tweets te zien kreeg dan in de groep met de inhoudelijke tweets. De tussengroep week niet af van beide andere groepen. (Bron: www.peterkerkhof.info)

Het gehele onderzoek is hier in te zien.

De kracht en vooral de geloofwaardigheid van online communicatie zit dus in het persoonlijke, of misschien anders gezegd, het authentieke. Door je bedrijf een gezicht te geven wordt je communicatie geloofwaardiger en door de interactie aan te gaan met je publiek wordt deze waardevoller. Het Twitterprofiel van Bas Hoogland, commercieel directeur bij Landal heeft bijvoorbeeld meer volgers dan de corporate Twitteraccount en zijn boodschappen worden vaak bijzonder goed ontvangen.

 

Via www.socialmediasocialmedia.nl werd Bas Hoogland eens de vraag gesteld: “Wat heeft social media opgeleverd, wat is jullie learning?” Zijn antwoord luidde:

“Mensen merken dat er geen marketingafdeling of -bureau is achter deze berichten zit en dat werkt. Daarnaast is een belangrijke learning: herhaal je boodschap 2 tot 3 keer per dag, want in een drukke tijdslijn ga je soms verloren. En communiceer op vaste tijden, dat vinden mensen prettig. Verder – maar dat wisten we al – wees en blijf authentiek! Je moet dit zelf ook erg leuk vinden. Dat leest men eruit. En tot slot; neem een hond! Dat geeft inspiratie omdat je ‘s avonds even een halfuur buiten loopt …”

Authenticiteit in je internetbusiness

Veel bedrijven zijn actief op internet en profileren zich via social media. Veel van hen maken echter dezelfde fout. Te veel zenden en te weinig interactie met hun volgers. Veel bedrijven twitteren met één corporate account en blijven vaak te abstract voor hun volgers. De berichten zijn meestal commercieel van aard en bieden weinig tot geen aanleiding tot interactie. Waarom werkt deze manier van communiceren niet?

authenticiteit_op_het_internet

Stel je eens voor dat je een relatie wilt opbouwen met een aantrekkelijke man of vrouw maar dat de manier waarop je met hem of haar communiceert redelijk eenzijdig is. Je laat de ander nauwelijks aan het woord, je stelt nauwelijks vragen en toont weinig echte belangstelling voor de ander. Hoe denk je dat een dergelijke relatie zich zal ontwikkelen? Het antwoord is niet zo moeilijk in te vullen nietwaar?

Meer en meer zal de online wereld zich vermengen met de offline wereld. Het zijn geen op zichzelf staande entiteiten meer; ze versterken elkaar juist, zowel positief als negatief. Door jouw bedrijf een gezicht te geven bouw je aan een online identiteit en maak je jezelf authentiek. En met name die authenticiteit is heel belangrijk in onze contacten. Mensen volgen en communiceren liever met een gezicht dan met een bedrijfslogo.

Dus hoe ziet jouw online gezicht eruit? Kijk eens een keer in de spiegel en durf stappen te zetten als het beter kan. Besef dat je websitebezoekers echte mensen zijn en gun ze dat stukje menselijkheid. Bied ze een kijkje in de keuken en verschuil je niet achter pseudoniemen of niet-bestaande personen maar wees authentiek. Uiteindelijk zal dit bijdragen aan een betere belevenis, meer interactie en meer succes.

Recommended Posts