Thuis voelen bij een webshop

Bij de webshop draait het tegenwoordig steeds meer om ‘het thuis voelen.’ Het zorgt voor meer loyaliteit en betrokkenheid bij de webshopbezoeker.

Prikkelend

‘Hoe kom ik een webshop binnen, straalt een webshop genoeg “seks” uit ?’ Dat klinkt misschien wat vreemd in de oren, maar het komt er op neer dat een webshop iets prikkelends moet hebben in design, kleurgebruik, stemming en de wijze waarop je wordt overgehaald tot het overgaan tot aankopen.

Homepage

Het begint al bij de homepage; worden er aantrekkelijke artikelen aangeboden? Het liefst gericht op mijn persoonlijke voorkeur n.a.v. eerdere aankopen of bezoeken. Daarnaast wil ik direct de door mij meest bezochte categorieën in beeld zien. En wat te denken van die aanbieding die precies bij me past, maar nog slechts een beperkt aantal uur beschikbaar is met een korting die alleen voor mij geldig is.

Beleving op artikelniveau

Er moet beleving in een webshop zitten die mij naast belangrijke informatie over een artikel ook de nodige inspiratie kan geven. Overtuig mij met zekerheden tot aankoop van een artikel, geef juiste aanvullende artikelen (speciaal geselecteerd). Geef persoonlijke acties afgestemd op mijn bestedingsgedrag en kijkgedrag. Dit alles omlijst door mooie en duidelijke video’s en foto’s waarbij ik kan inzoomen tot de kleinste details. Wedden dat ik vaker ga terugkomen.

Geef data vrij

Stimuleer je klanten ook door het vrijgeven van sommige data. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hoe vaak het artikel is bezocht in de afgelopen 24 uur. Zeker bij actie artikelen kan dit leiden tot meer aankopen. Stel je toch voor dat alles zo op is, dan heb ik spijt dat ik het niet heb gekocht…

Bestelproces

Verder moet het bestelproces een beleving zijn. Ook nu word ik weer graag gewezen op extra aantrekkelijke aankopen, speciaal voor mij geselecteerd. Hoe mooi kan het zijn; ik kan ook nog een cadeautje uitkiezen.

Natuurlijk geen 8 verschillende bestelstappen maar de mogelijkheid om in een oogopslag alle gegevens te vullen. Verzendkosten, tja liever niet, zijn ze misschien af te kopen voor het komende jaar? Kan ik later betalen als het mij uitkomt als ? Ontvang ik het artikel morgen of misschien zelfs al vanavond?

Nieuwsbrief

Natuurlijk wil je de nieuwsbrief ontvangen (ik ontvang direct korting op mijn bestelling), maar hoe mooi zou het zijn als ik een persoonlijke nieuwsbrief krijg ? Nee, niet alleen ‘Beste Mr. of Mevr.’ maar ook nog eens een selectie van artikelen die n.a.v. mijn gedrag, aankoop of relevantie goed bij mij passen.  Kortom: hoe meer data je als webshopeigenaar voorhanden hebt, hoe slimmer je hiermee om kunt gaan!

  • Erik Beks
    Erik Beks Digital Business Manager
Recent Posts