“MKB Nederland nog niet genoeg online actief”

– hoe MKB’ers succesvol online kunnen ondernemen –

 

Afgelopen maand werden de resultaten van de jaarlijkse MKB online monitor weer gepresenteerd. De uitkomsten zijn weliswaar niet verrassend, maar het is wel verontrustend om te zien dat [1].

Ondanks het verdwijnen van steeds meer lokale winkels uit ons straatbeeld blijft een groot deel van de ondernemers stug op een conservatieve manier marketing bedrijven. De interactie met de hedendaagse consument vindt echter online plaats: 80% zoekt via Google informatie over lokale aanbieders, 90% is dagelijks actief op sociale media en 76% maakt gebruik van reviews.[2]

Wat ook opvalt is dat 70% van de wel online actieve ondernemers aangeeft dit ongestructureerd en zonder plan te doen. Vaak resulteert dit in een optimalisatie van de SEO door een van de vele specialistische bureaus op dit gebied. Dit is een goede start, maar in het huidige tijdperk is het niet meer voldoende om slechts een van de interactiepunten met de consument op orde te hebben.

[bctt tweet=”52% van MKB Nederland heeft nog steeds het belang van online ondernemen niet onderkend” username=”FrankStraetmans”]

Het grootste gevaar van deze handelswijze zit echter vooral in niet begrijpen wat het doel is van online ondernemen. De meeste specialistische SEO bureaus zullen hun best doen om de onderneming zo hoog mogelijk te laten ranken in Google alsof dat het ultieme doel is. Afgezien van het feit dat zo hoog mogelijk ranken meestal geen bedrijfsdoel van een ondernemer is, wordt het te bereiken doel afgestemd op de beschikbare middelen in plaats van andersom.

Wat verder nog op bovenstaande handelswijze aangemerkt kan worden is dat de consument tegenwoordig op meerdere online kanalen in aanraking wil komen met ondernemers. Denk bijvoorbeeld aan de zoekresultatenpagina in Google, de website van de ondernemer, zijn sociale media accounts en de manier waarop e-mail wordt gebruikt. Behalve de individuele impact van deze kanalen versterken ze elkaar ook nog eens wanneer ze op de juiste manier op elkaar zijn afgestemd. Omdat specialisten zich meestal beperken tot een van de kanalen loopt de ondernemer dit belangrijke voordeel mis.

Hoe zou een ondernemer dan wel online moeten ondernemen? Een stappenplan:

stappenplan

Heb je al ervaring met de bovenstaande manier van werken? Dan zijn we zeer benieuwd naar je feedback hierop!

Frank Straetmans

Digital Business Manager @ZekervandeZaak

 

[1] Emerce, MKB loopt erg achter met digitale marketing

[2] Ipsos, Understanding consumers local search behaviour

Recent Posts