GDPR IS NIET ENG

25 Mei 2018 treedt de General Data Protection Regulation (GDPR) in werking. Deze nieuwe europese privacywetgeving stelt strengere eisen aan hoe bedrijven om mogen gaan met persoonsgegevens. Veel managers maken zich zorgen over de veranderingen die ze zullen moeten doorvoeren in de toekomst en wat dit betekent voor hun bedrijf.

Een overgang naar GDPR-compliance zal inderdaad gepaard gaan met grote veranderingen in hoe je als bedrijf data mag verzamelen, opslaan en verwerken. In verandering zien wij van Zeker van de Zaak echter vooruitgang, en in vooruitgang liggen kansen. Deze kansen liggen volgens ons niet in het met tegenzin voldoen aan de eisen die de GDPR stelt, maar in het volledig en enthousiasme omarmen van een nieuwe mindset richting data-management.

Onder de GDPR zullen bedrijven hun datamanagement op orde moeten krijgen. Weten waar welke data wordt verzameld, waar deze data wordt opgeslagen en hoe deze data op te vragen is, zijn cruciale elementen van GDPR-compliance. Het herstructureren van je datamanagementsysteem om aan deze eisen te voldoen, is echter meteen ook de perfecte manier om een 360-graden perspectief van je klanten te bemachtigen. De strengere eisen aan beveiliging van persoonsgegevens en boetes voor lekken, bieden daarnaast de perfecte gelegenheid om je beveiligingssysteem een goede beurt te geven en in de toekomst datalekken te voorkomen. Niet alleen om GDPR-proof te worden, maar vooral ook om in de toekomst de veiligheid van je klanten te garanderen en imagoschadende lekken te voorkomen.

Naast de praktische implicaties van GDPR-compliance, is een volledige, transparant gecommuniceerde omarming van de GDPR-waardes een uitgelezen moment om je klanten te tonen dat je verantwoordelijk omgaat met hun gegevens en hun privacy hoog in het vaandel hebt staan. Eerlijk zijn over welke data je verzamelt en waarom, is een belangrijke stap richting het vormen van een vertrouwensband met je klanten.

We kunnen je wel vertellen hoe onze Datastream manager je kan helpen GDPR-compliant te worden, maar we vertellen je liever hoe we je kunnen helpen een verantwoordelijk, ethisch data-driven bedrijf te worden. Zie jij, net als wij, de kansen in de GDPR? Laat het ons weten op zekervandezaak.nl.

Recent Posts